Waarom zijn beoordelings- en functioneringsgesprekken belangrijk?

9 januari 2020

Waarom zijn beoordelings- en functioneringsgesprekken belangrijk?

Werknemers zijn het gezicht van iedere organisatie. Des te belangrijker is het om personeel zo goed mogelijk te begeleiden en aan te sturen. Een mogelijkheid om dit te doen is het regelmatig houden van beoordelings- en functioneringsgesprekken.

Het verschil tussen een beoordelings- en functioneringsgesprek

Het komt nog regelmatig voor dat de termen beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek door elkaar worden gehaald. Dit komt omdat bij beide gesprekken het functioneren van de medewerker centraal staat. Toch is er een wezenlijk verschil tussen beide gesprekken.

Functioneringsgesprek
Kenmerkend voor een functioneringsgesprek is dat het tweezijdig is. Zowel de werkgever als de werknemer mogen hun mening en wensen uiten wat betreft het functioneren van de medewerker. Het doel is uiteindelijk om eventuele knelpunten op te sporen en samen op te lossen. Daarnaast staat ook het welzijn van de medewerker centraal. Er wordt besproken hoe de medewerker zich voelt bij het werk dat hij of zij doet en of er eventuele veranderingen nodig zijn. Hoe vaak een functioneringsgesprek plaatsvindt is per bedrijf verschillend.

Beoordelingsgesprek
In tegenstelling tot een functioneringsgesprek is een beoordelingsgesprek eenzijdig qua dialoog. Hierbij vertelt de werkgever of de leidinggevende wat hij of zij vindt van iemand prestaties in de afgelopen periode. Er wordt dan onder andere gekeken naar:

  • Kwaliteit, hoe goed wordt het werk gedaan door de medewerker?
  • Kwantiteit, hoeveel werk doet de medewerker?
  • Functioneren, hoe functioneert de medewerker?

Heeft u nieuwe medewerkers in dienst? Dan is het raadzaam om wat frequenter het gesprek aan te gaan.

Handige tips voor u als werkgever
Heeft uw bedrijf binnenkort beoordelings- of functioneringsgesprekken gepland staan? Dan vindt u hieronder een aantal handige tips.

  • Geef tijdig aan dat er een beoordelings- of een functioneringsgesprek gaat plaatsvinden en leg aan de medewerker uit waarom;
  • Plan het gesprek ruim van tevoren in;
  • Wissel gespreksonderwerpen van tevoren uit, zodat de desbetreffende medewerker zich goed kan voorbereiden;
  • Plan voldoende tijd in voor het gesprek. Maar laat een gesprek niet langer duren dan twee uur. Plan indien nodig een vervolgafspraak in.
  • Bied een luisterend oor en toon belangstelling in de medewerker. Vraag bijvoorbeeld eens naar de privésituatie;
  • Geef aan het einde van het gesprek nog een korte samenvatting van wat er besproken is;
  • Maak een gespreksverslag van het gesprek met daarin de concrete afspraken;
  • Laat de medewerker het gespreksverslag lezen en ondertekenen

Wij helpen u graag

Heeft u ondersteuning nodig bij beoordelings- of functioneringsgesprekken? Of wilt u advies over welk gesprek u het beste kunt inzetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

 


Naar het blog